اول نوامبر 2023- همه ی کسانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند، می دانند که باید از مصرف شکر اجتناب کنند، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که باید از مصرف نمک نیز صرف نظر کنند.

یک مطالعه جدید از دانشگاه تولان که در مجموعه مقالات مایو کلینیک منتشر شده است، نشان می دهد که افزودن مکرر نمک به غذاها، با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

در این مطالعه بیش از 400هزار بزرگسال ثبت نام شده در Biobank انگلستان در مورد مصرف نمک مورد بررسی قرار گرفتند.

در طی میانگین 11.8 سال پیگیری، بیش از 13000 مورد دیابت نوع 2 در میان شرکت کنندگان تشخیص داده شد. در مقایسه با افرادی که «هرگز» یا «به ندرت» نمک مصرف می‌کردند، شرکت‌کنندگانی که «گاهی»، «معمولاً» یا «همیشه» نمک به غذاهای خود اضافه می‌کردند، به ترتیب 13، 20 و 39 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند.

دکتر Lu Qi، سرپرست تیم تحقیق، رئیس و استاد برجسته HCA Regents در دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی گرمسیری دانشگاه تولان، گفت: ما قبلاً می‌دانستیم که محدود کردن نمک می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون را کاهش دهد، اما این مطالعه برای اولین بار نشان داد که حذف نمکدان از روی میز می‌تواند به پیشگیری از دیابت نوع 2 نیز کمک کند.

تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چرا مصرف زیاد نمک می تواند با خطر بالاتر دیابت نوع 2 مرتبط باشد، مورد نیاز است. با این حال، دکتر Qi، معتقد است که نمک افراد را تشویق می‌کند که مقادیر بیشتری غذا بخورند و شانس ابتلا به عوامل خطر مانند چاقی و التهاب را افزایش می‌دهد. این مطالعه ارتباط بین مصرف مکرر نمک و BMI بالاتر و نسبت دور کمر به باسن را نشان داد.

دکتر Qi، گفت: گام بعدی انجام یک کارآزمایی بالینی برای کنترل میزان مصرف نمک شرکت کنندگان و مشاهده اثرات آن است. با این حال، او افزود: برای شروع، یافتن راه‌هایی برای کاهش سدیم مصرفی برای مزه دار کردن غذاهای مورد علاقه‌تان، هرگز زود نیست.

دکتر Qi، گفت: این تغییر سختی نیست، اما می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای بر سلامت شما داشته باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-11-links-high-salt-consumption-diabetes.html